joi, 1 septembrie 2011

Odiseea nesomnului - partea I

Am mai amintit si in postarile precedente ca de ceva vreme avem nopti nelinistite, dar situatia a devenit atat de grava incat simt ca e nevoie de o postare separata. Lipsa de somn e, fara indoiala, una dintre cele mai mari schimbari intervenite o data cu aparitia unui copil. Cred ca toata lumea cam banuieste acest lucru, dar, sincer, pana nu te confrunti pe viu cu chestia asta, nu ai cum sa intelegi cat de nasol este. Chiar s-a demonstrat stiintific ca omul moare mai repede de somn (dupa 2 saptamani de nesomn, mai exact) decat de foame, iar dupa numai o saptamana de lipsa de somn scad considerabil abilitatea de a-ti controla emotiile, capacitatile cognitive (slava Domnului ca e o perioada mai linistita la munca!) si cele motrice (probabil de-aia sunt eu plina de vanatai).

A inceput cam de 3 saptamani, poate 4, si, evident, cel mai tragic e ca nu stim cat o sa dureze. Cu siguranta o sa treaca, asa cum ne-a asigurat, foarte linistita, si doamna doctor pediatru pe care am vizitat-o la inceputul saptamanii, in dorinta de a capata ceva ajutor. M-am gandit sa elimin macar orice posibila cauza medicala a acestor nopti nelinistite, dar doamna doctor nu a considerat ca exista vreun semn de ingrijorare. Cum insa discutia cu dumneai nu m-a dat pe spate si la alte capitole, am decis de capul meu sa solicit un examen coproparazitologic, mai ales ca ea se freaca foarte mult la nasuc in ultima vreme, plus ca nici nu a mai luat foarte mult in greutate: doar 200 g in o luna si jumatate, in conditiile in care mananca destul de bine, chiar foarte bine as zice. Asa, cu ocazia asta sa notam si ca pe 29 august, Maia cantarea 8,600 kg si masura 72 cm.

In asteptarea rezultatelor de la analize, imi framant mintea referitor la posibilele cauze, altele decat cele de natura medicala, pe care aleg sa le exclud, deocamdata. Primul motiv care imi vine in minte, ar fi iesirea dintilor. Inceputul noptilor nelinistite cam coincide temporal cu iesirea celor doi dinti de jos, iar acum se vede deja prin gingie un dinte de sus, iar celalalt e doar o umflatura. Ar fi foarte posibil ca acesta sa fie motivul, numai ca nu inteleg de ce nelinistea se manifesta doar noaptea. In timpul zilei Maia e foarte cuminte, vesela, doarme bine. Ar fi posibil ca durerile de dinti sa fie mai agasante noaptea, sau ziua ea sa fie prea absorbita de activitatile ei obisnuite ca sa le dea atentie. Daca asta e motivul, din pacate nu prea exista foarte multe solutii eficiente, si nici un sfarsit prea apropiat al acestor stari, noi fiind de-abia la primii dintisori. Ii dau Camilia cand se trezeste prima data noaptea, i-am dat si cu Orajel, dar la ambele efectul mi se pare de foarte scurta durata. Ori Camilia nu pot sa-i dau mai mult de 4 fiole pe zi, si nici cu Orajel nu i-as da la nesfarsit.

M-am mai gandit ca poate o doare burtica, pentru ca am observat de multe ori cand se trezeste in timpul noptii ca trage parturi. Asa ca ii fac masaj pe burtica in sensul acelor de ceasornic ca sa o adorm la loc, si am comandat si Gripe Water, sperand sa aiba si la noi efectele benefice despre care vorbesc unele mamici care au folosit acest remediu.

Un alt motiv, si asta ma cam sperie cel mai tare, e ca poate s-a obinsuit sa adoarma si sa doarma cu noi in pat, asa ca, atunci cand se trezeste noaptea la ea in patut, se sperie, se supara, si nu vrea sa adoarma la loc decat daca o mutam in patul nostru. E adevarat ca, in disperare de cauza, au fost nopti in care am lasat-o cu noi in pat, si s-a trezit si atunci de mai multe ori, deci teoria nu prea sta in picioare. Cu toate astea, as cam vrea sa ii schimb obiceiul de a adormi doar cu noi in pat, dar nu stiu daca acum este cel mai potrivit moment pentru sleep training. Eu asa am adormit-o pe Maia de pe la 4 luni - o asez in patul mare, ma intind si eu langa ea, ne zambim, ne pupacim, imi baga degetele in ochi, in nas, in gura, ma trage de par, si apoi, in cateva minute, pleoapele i se fac grele si adoarme. Sunt unele din momentele care imi sunt cele mai dragi in timpul zilei, mai ales ca, la somnul de dimineata, dorm si eu cu ea, nu doar o adorm. Asa ca nu prea imi surade ideea de a schimba obiceiul asta, e foarte comod pentru mine, dar ma gandesc ca poate ar fi mai bine pentru ea sa invete sa adoarma singura la ea in patut. Asta ar insemna sa imi pun in pericol si somnul meu de dimineata, pentru ca, daca pe ea o culc in patut si se trezeste la un moment dat, trebuie sa cobor din pat, sa merg sa incerc sa o linistesc, pe cand acum doar pun mana peste ea, o mangai sau ii dau suzeta, si adoarme la loc. Cred insa ca nu ii face foarte bine sa fie asa dependenta de mine pentru a adormi, asa ca o sa imi fac curaj si o sa incerc sa o dezvat, desi presimt vremuri foarte grele.

Un alt motiv ar fi progresele pe care le-a facut in ultima vreme si care o incanta atat de mult, incat vrea sa exerseze si in timpul noptii. La Brazelton am citit ca exista un studiu referitor la motivele pentru care copii se trezesc mai des noaptea intre 9 si 13 luni, adica exact perioada in care invata sa stea in picioare si sa mearga  (eu zic ca pot sa extind rezultatele si asupra Maiei, chiar daca ea nu are inca 9 luni, avand in vedere ca ea s-a ridicat in picioare la 7 luni). Se pare ca, la aceasta varsta, copiii petrec mai mult timp in somn usor (light sleep) decat la orice alta varsta. Asta pentru ca, in aceasta faza a somnului creierul lor dezvolta "circuitele", secventele complexe de amintiri motrice de care vor avea nevoie pentru a invata cum sa puna un picior in fata celuilalt si sa mearga. Deci e pur si simplu parte din dezvoltarea lor normala, dar asta nu inseamna ca e mai usor de suportat de catre parinti. Mai ales ca pentru motivul asta chiar nu exista remediu !

Cu siguranta motivele de mai sus se pot suprapune, nu cred ca e doar unul valabil, asa ca situatia devine si mai complexa. Alte solutii decat ce-am mai amintit mai sus nu prea vad decat foarte multa rabdare, cu gandul ca perioada asta va trece, mai devreme sau mai tarziu. Somn recuperat pe cat posibil in timpul zilei, profitand la maxim de faptul ca ea inca are 2 nap-uri pe zi, si chiar doarme o ora jumatate-doua de fiecare data. Si cam atat, ca altceva nu ma lasa inima sa incerc deocamdata. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lilypie First Birthday tickers